Story

Mulianya Si Tukang Sikat

beautiful-islamic-quotes-5

Assalamualaikum.

Semoga hari ini dimulai dengan pagi yang indah, dan diakhiri dengan kebahagiaan.. Jom baca kisah tauladan ni..

MULIANYA SI TUKANG SIKAT

Sebenarnya wanita si tukang sikat rambut puteri Firaun yang memerintah Mesir, tidak diketahui oleh sejarah nama sebenarnya. Dia hanya digelar Masyitah kerana tugasnya menyisir atau menyikat rambut puteri Firaun. Masyitah (ماشطة) bermakna tukang sikat, dari kata kerja ‘masyata’, ‘yamshitu’ ( مَشَطَ، يَمْشِطُ)yang bererti menyikat.

Suatu hari ketika beliau menyisir rambut puteri Firaun tersebut, sikatnya terjatuh. Ketika dia menunduk untuk mencapai sikat tersebut tersasul dari mulutnya , “Bismillah” (Dengan nama Allah) Puteri Firaun bertanya “Ayahku ke?” Tukang sikat itu menjawab, “Bukan, tetapi tuhan aku, dan ia adalah tuhanmu dan tuhan ayahmu juga.” Puteri Firaun lantas mengadu kepada bapanya. Lalu Firaun memanggil tukang sikat tersebut dan menyoal , “Wahai perempuan! Kamu ada tuhan lain selainku? Siapa tuhanmu? “Tuhanku dan tuhanmu adalah Allah” jawabnya.

Firaun murka lalu menyuruh orangnya memanaskan minyak dalam kuali tembaga besar dan memerintah supaya dibawa ketiga-tiga anak tukang sikat tersebut. Firaun kemudian memerintahkan orangnya menjulang anak sulungnya untuk dilempar ke dalam kuali tersebut. “Amaran terakhir siapa tuhanmu?” bentak Firaun “Tuhan ku dan tuhanmu adalah Allah” Lalu dicampakkan anak tersebut ke dalam kuali, digoreng sehingga timbul tulang temulangnya. Perempuan tersebut melihat anaknya dengan linangan air mata. Kemudian dibawa anak kedua. “Siapa tuhanmu?” “Tuhanku dan tuhanmu adalah Allah” Anak keduanya juga dihumban ke dalam kuali, digoreng sehingga timbul tulang temulangnya.

Kemudian diambil pula anak bongsunya yang masih menyusu. Kali ini wanita itu, tergamam dan timbul perasaan kasih dan sayang pada anaknya itu. Perasaan kasihan kepada anaknya itu hampir membuatkannya mengalah. Tetapi Allah maha kuasa, anak kecil itu tiba-tiba berkata, “Jangan takut ibuku, azab dunia lebih ringan dari azab akhirat. Katakanlah tuhanku dan tuhanmu adalah Allah” kata-kata yang hanya didengari oleh ibunya sahaja. Kali ini wanita itu bertempik “Tuhanku dan tuhanmu adalah Allah” Lalu Firaun memerintahkan anak tersebut dicampak dengan ibunya sekali. Firaun kemudian memerintahkan agar tulang temulang mereka dikeluarkan dan dibuang di sebuah kawasan lembah.

——————

Ketika peristiwa Israk dan Mikraj, Rasulullah SAW dibawa oleh Jibril AS melalui kawasan lembah tersebut. Di situ Rasulullah tercium bau yang sangat wangi seperti bau kasturi dan ‘Ambar’. “Alangkah wanginya. Bau apakah ini wahai Jibril?” Rasulullah bertanya “Itulah bau si tukang sikat (ماشطة) dan anak-anaknya.”

 ‘ Ujian yang Allah beri kepada kita sangat kecil. Ujian yang kecil, markahnya kecil juga. Ujian yang besar sudah tentulah syurga imbalannya.'(Mafhum hadis riwayat Ad-Darimi, Imam Ahmad dan ibnu Hibban dengan sanad dari Ibnu Abbas)

Ya Allah ya tuhanku janganlah Kau uji aku kecuali dengan ujian yang aku mampu hadapinya. Amin.

Bye Assalamualaikum 😀

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s